>> Monday

Read more...

>> Sunday

Read more...

Read more...

Untuk Sahabat - Audy

Biarkan saja kekasihmu pergi
Teruskan saja mimpi yang kau tunda
Kita temukan tempat yang layak
Sahabatku
Kupercaya kan langkah bersamamu
Tak kuragukan berbagi dengan mu
Kita temukan
Tempat yang layak sahabatku
Kita mencari
Jati diri
Teman lautan mimpi
Aku bernyanyi untuk sahabat
Aku berbagi untuk sahabat
Kita bisa jika bersama
Kita berbagi untuk sahabat
Kita bernyanyi untuk sahabat
Kita bisa jika bersama
Tiba waktunya
Kita untuk berbagi
Untuk saling memberi

Read more...

Something 2 shared

>> Tuesday

terlalu byk kesukaran dlm hidup ni yg perlu kita tempuhi.. x semua yg kita impikan kita akan dpt.. maknanya kita kena kuat b'usahalah kalau nak dpt apa yg kita impikan tu.. hmm.. makin b'tmbh umo ni makin byk plak pilihan kena buat.. fikirkan family.. diri sendiri lg.. apa2 pon, family first.. kdg2 kita ni cepat lupa diri bila kita berada dalam keadaan senang.. padahal kesenangan tu hanya sementara yg datang dari Allah yg ingin uji tahap keimanan kita.. mampukah kita semua menahan diri kita dari melakukan dosa x kira la dosa kecil @ besar?? hmm.. kdg2 susah gak utk kita m'pertahankan diri kita dari melakukan dosa.. byk sumber yg boleh sbbkan dosa.. ni t'pulang pada diri masing2.. nawaitu kena betul.. memang kita tahu x semua org kat dunia ni perfect.. ada ke org mengaku diri dia betul2 perfect?? mesti x kan.. xtaulah kalau ada.. kalau perfect tu kita boleh lihat dari segi agama, tatasusila, sikap seseorg tu.. byk lg sudut yg kita boleh tgk kat seseorg tu.. yg td tu antaranya aje.. zaman sakarang ni, macam2 perangai org kita boleh tengok.. kita sendiri nilai la.. harap2 kita semua ni dapat kuatkan iman kita.. b'usaha m'hindarkan diri kita dari benda2 yg x elok.. jgn aniaya diri kita sendiri.. coz di akhirat kelak, semua anggota kita ni akan m'jadi saksi di atas semua p'buatan yg kita sendiri buat.. so, sentiasalah kita b'muhasabah diri kita kerana tu adalah antara sebaik2 perkara yg kita sering tinggalkan padahal ia lah yg menguatkan iman, nawaitu kita semua.. insyaAllah..

Read more...

Kematian.. Renung2kanlah

Kematian itu pasti menjelma. Hanya masa dan waktunya yang tidak kita ketahui. Cuba kita amati. Mengapa kebanyakan orang yg nazak, hampir ajal tidak dapat berkata apa-apa.. Lidahnya kelu, keras dan hanya mimik mukanya yang menahan kesakitan 'sakaratul maut'. Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud: "Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirin ya. "Ini jelas menunjukkan, kita disarankan agar mendiamkan diri, jangan berkata apa-apa pun semasa azan berkumandang . Sebagai orang beragama Islam kita wajib menghormati azan. Banyak fadhilatnya. Jika lagu kebangsaan kita diajar agar berdiri tegak dan diamkan diri. Mengapa ketika azan kita tidak boleh mendiamkan diri? Lantas sesiapa yang berkata-kata ketika azan, Allah akan kelukan lidahnya ketika nazak. Kita takut dengan kelunya lidah kita semasa ajal hampir tiba maka kita tidak dapat mengucap kalimah "Lailahaillallah.." yg mana sesiapa yg dapat mengucapkan kalimah ini ketika nyawanya akan dicabut Allah dgn izin Nya menjanjikan syurga untuk mereka. Dari itu marilah kita sama-sama menghormati azan dan mohon kepada Allah supaya lidah ini tidak kelu semasa nyawa kita sedang dicabut. "Ya Allah! Anugerahkanlah kematian kami dengan kematian yang baik lagi mulia, lancarkan lidah kami mengucap kalimah "Lailahaillallah.." semasa sakaratulmaut menghampiri kami. Amin.. amin.. amin Yarobbal a'lamin.."

Read more...

Carta Dosa.. So, selalulah b'muhasabah diri ye..

Perbuatan di dunia
(dosa yang dibuat)
Anugerah di akhirat
(seksaan di neraka)
Meningalkan solat
Ular saqar sedang siap menunggu anda
Melewat-lewatkan solat
Neraka wail ternganga untuk anda
Meringan-ringankan syariat islam
Mendapat kemurkaan daripada Allah
Mengumpat peribadi orang
Gunting neraka sedang diasah untuk menggunting lidah anda
Menyebabkan fitnah & gosip
Duri-duri neraka menanti anda di taman neraka
Tidak menjaga pergaulan lelaki /perempuan
Libasan api neraka dijanjikan
Tidak berakhlak dengan manusia
Kemurkaan Allah bersama dengan anda
Menyakiti hati orang dengan lisan
Allah mengizinkan anda masuk ke dalam nerakanya dengan mana-mana pintu
Meringankan amanah
Angkatlah seberkas kayu dari neraka
Bersangka buruk
Akaun pahala anda zero (amalan baik anda di ambil orang)

Read more...

Sahabat

sahabat.. penting ke sahabat?? ada apa dengan sahabat?? sahabat karib.. sahabat baik.. sahabat biasa.. sahabat pura2.. eh, ada ka sahabat pura2?? hmm, yg pastinya tiap orang ada tafsiran sendiri tentang seseorang yg dipanggil sahabat.. mampukah kita m'dapat seorang sahabat yg betul2 memahami diri kita?? yg betul2 m'cintai kita?? yg boleh b'kongsi segala rahsia @ kekurangan kita?? yg boleh kita percayai?? kalau ya.. mampukah kita m'pertahankan tali p'sahabatan kita dengan seseorang yg kita panggil sahabat itu?? mampukah kita mewangikan sesuatu p'hubungan p'sahabatan itu?? sendiri jawab la ye.. hehe

Read more...

Novel Pilihan

  • Ayat-Ayat Cinta
  • Diatas Sajadah Cinta
  • Ketika Cinta Bertasbih 1 & 2
  • La Tahzan
  • Takbir-Takbir Cinta

About This Blog

wibiya widget

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP